Skip to main content

‘Woningzoekenden zoeken meestal een huis in hun eigen gemeente’ 

Op 28 april 2020 ging Thuiskompas live. Eén website met de beschikbare sociale huurhuizen van alle  Drentse woningcorporaties. Inmiddels staan ruim 83.000 woningzoekenden ingeschreven bij  Thuiskompas. Daarvan zijn ruim 20.000 mensen echt actief op zoek naar een huis. Inmiddels zijn ruim  4.600 huizen verhuurd via www.thuiskompas.nl.

 

Starten in coronatijd 

Thuiskompas is een samenwerking tussen de acht Drentse woningcorporaties en hun twaalf  huurdersorganisaties. Woningzoekenden stonden ingeschreven bij de verschillende corporaties. Ze moesten hun inschrijving online overzetten naar Thuiskompas om zo de opgebouwde inschrijftijd  mee te nemen. Een hele klus in coronatijd. Thuiskompas stopte veel tijd in telefonische hulp en  uitlegvideo’s om mensen zo te helpen. Ook is er een intensieve samenwerking met Biblionet  Drenthe. Om mensen die niet zo handig zijn met internet, verder te helpen. Daarvoor kunnen ze dan  ook naar de bibliotheek gaan.  

Verhuizen binnen de gemeente 

Thuiskompas is gestart om woningzoekenden meer overzicht en gemak te geven. Met de gratis  inschrijving kan een woningzoekende reageren op de beschikbare huurhuizen van alle corporaties.  “Hoewel een woningzoekende nu kan zoeken in heel Drenthe, zien we toch dat de meeste mensen  verhuizen binnen de gemeente”, zegt Hans van Gellecom, secretaris van huurdersplatform SAM.  “Vooraf waren we benieuwd of woningzoekenden in bepaalde dorpen of steden door Thuiskompas  langer moesten wachten op een huis, maar dat lijkt niet zo te zijn. De eerste cijfers over 2020 laten  dat niet zien. De grootste groep van de woningzoekenden die een huis kreeg via Thuiskompas, stond  tussen de 0 en bijna 3,5 jaar ingeschreven.” 

Wensen voor de toekomst 

“We zoeken nog meer de samenwerking op, ook met onze sociale en gemeentelijke partners”,  vertelt Bert Moormann, directeur-bestuurder van woningcorporatie Domesta en woordvoerder  namens de corporaties. “Onze sociale partners hebben een belangrijke rol in het helpen van  kwetsbare mensen naar het juiste loket. Voor bijvoorbeeld een zorghuis of bij het aanvragen van  urgentie. De komende tijd richten we ons daar extra op. Om duidelijk te maken waarvoor je bij  Thuiskompas, de corporatie of de gemeente moet zijn. Zodat mensen snel en goed de juiste hulp  krijgen.”