REGLEMENT aanpak woningverbetering
Versie d.d. 17122012
Dit reglement is gekoppeld aan het sociaal plan.
Voorafgaand:
a. In het begin van een kalender licht Woonborg in een vergadering aan AH WOON toe welke projecten woningverbetering in dat jaar worden opgepakt. Deze projecten zijn uitvloeisel van het Strategisch Woon Beleid. Op hoofdlijnen worden de werkzaamheden in het communicatietraject besproken.
b. Twee maal per jaar komt de samenwerking in de projecten aan de orde in het beleidsoverleg.
c. AH WOON ontvangt kopieën van correspondentie van WOONBORG aan de huurders van een complex woningen waar woningverbetering, planmatig onderhoud of sloop en nieuwbouw wordt uitgevoerd.
d. Jaarlijks wordt dit reglement geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
De hieronder vermelde stappen hebben betrekking op woningverbetering.
STAP 1. (AANKONDIGING)
– Woonborg informeert betrokken huurders en AH WOON over woningverbetering, gedetailleerde uitleg vindt plaats in STAP 2.
– Afhankelijk van het type project en de mate van de ingreep doet Woonborg daarbij een oproep aan de huurders om deel te nemen aan een afvaardiging zodat er huurders zijn die zitting nemen in de projectcommissie. WOON wordt hierover geïnformeerd.
– In de eerste vergadering van de projectcommissie wordt de mogelijke ondersteuning door WOON aan de orde gesteld. De huurderafvaardiging besluit of ze gebruik willen maken van de diensten van WOON en daarbij of ze graag willen dat WOON aansluit bij de projectcommissie.
– Wanneer er geen projectteam tot stand komt wordt WOON daarover geïnformeerd.
STAP 2. (VOORBEREIDING)
– Woonborg geeft tekst en uitleg over de omvang van de woningverbetering.
– WOON wordt vooraf geïnformeerd over de aard en omvang van de ingrepen in het specifieke project.
– De werkzaamheden worden per vertrek/ruimte besproken en op schrift gesteld; dit betreft de werkzaamheden waarvoor een huurverhoging wordt doorberekend.
– Keuze van toe te passen materiaal wordt vastgelegd voor zover dit al bepaald is.
– Tevens zal worden gesproken over afwerking van bestaande en nieuwe onderdelen van woning en installaties; eveneens voor zover dit al bepaald is.
– Voorzorgsmaatregelen bespreken en vastleggen om schade en ongemak zoveel mogelijk te beperken / voorkomen.
– Bespreken in de projectcommissie van mogelijke calamiteiten tijdens de uitvoering en hoe deze zullen worden aangepakt (dit om tijdens de uitvoering discussies over welles / nietes te voorkomen).
– Woonborg doet mededeling over de in rekening te brengen huurverhoging voor de kwaliteitsverbetering van de woning.
– Woonborg vermeldt welke werkzaamheden niet onder de huurverhoging vallen.
STAP 3.(VOORLICHTING)
– Woonborg schrijft bij projecten van enige omvang een informatie- of inloopavond uit en nodigt de huurder hiervoor uit.
Indien er een andere vorm van communicatie plaatsvindt gebeurt dat na overleg met AH WOON.
– Bij de presentatie (inloop of informatieavond) zal de HBV gelegenheid worden geboden zich te presenteren.
– Tijdens de informatie- of inloopavond wordt informatie gegeven/verstrekt over de aanpak van de woningverbetering. De huurder krijgt informatie over de uit te voeren werkzaamheden en documentatie over de toe te passen materialen en/of materiaalkeuze (kleur tegels, keukenkastjes, etc.).
– Na deze avond ontvangen de huurders schriftelijke informatie over de aanpak en indien van toepassing over de verschillende opties en keuzemogelijkheden. In de brief of brochure wordt ruimte gereserveerd voor WOON om zich voor te stellen en haar ondersteuning aan te bieden.
– Woonborg doet verslag over de informatieavond voor de huurders en WOON.
STAP 4. (UITVOERING)
– Woonborg inventariseert per woning, welke werkzaamheden per ruimte zullen worden uitgevoerd en er wordt een overzichtslijst voor de huurder gemaakt. Hierop staan de werkzaamheden die worden uitgevoerd.
– Woonborg roept periodiek de projectcommissie bijeen met ook vertegenwoordigers van de aannemer en bespreekt de voortgang van het project.
– Vaste agendapunten zijn: planning, eventuele uitvoeringsproblemen, uitbrengen nieuwsbrief, wat verder ter tafel komt en datum volgende vergadering. Over uitvoeringsproblemen, inclusief schademeldingen en calamiteiten, wordt uiteraard vastgelegd wat de aard van het probleem is, of het over een of meerdere woningen gaat, wat de oplossing of vervolgactie is en wanneer dit wordt uitgevoerd. Ieder overleg heeft daar zijn eigen werkwijze voor.
– Woonborg regelt indien nodig dagelijks uitwijkmogelijkheden voor de huurder wanneer blijkt dat huurder daar tijdens de werkzaamheden overdag wegens persoonlijke omstandigheden behoefte aan heeft (maatwerk).
– Woonborg zorgt indien noodzakelijk voor tijdelijke douche- en toiletruimte.
– Het uitbrengen van een nieuwsbrief is voor de verantwoordelijkheid van Woonborg; de inhoud wordt afgestemd met de projectcommissie.
STAP 5. (OPLEVERING)
– Wanneer de werkzaamheden zijn uitgevoerd (1e overlevering, het streven is dat deze uiterlijk één week na het beëindigen van de binnen werkzaamheden plaatsvindt) wordt door Woonborg of aannemer een lijst met restpunten opgesteld, de huurder ontvangt een kopie hiervan.
– De huurder heeft altijd de mogelijkheid om klachten door te geven.
– Binnen 2 a 3 weken na de 1e oplevering van de werkzaamheden dienen de restpunten te worden afgewerkt – dit is afhankelijk van de aard van het restpunt. De bewoner wordt gevraagd te tekenen voor de definitieve oplevering inclusief de afgehandelde restpunten.
– De huurder kan zich bij de oplevering laten bijstaan door een lid (huurder) van de projectcommissie of lid van AH WOON.
– Na afronding van het project vindt een evaluatie plaats met de projectcommissie.